Billy Cobham’s Spectrum 50 Band na 15. Zagreb Jazz Festivalu – izvrstan uvid u glazbenu povijest u najvišem sjaju

    262

    Spectrum, remek-djelo koje je prošle godine proslavilo pedeset godina, glavni je razlog zagrebačkoga nastupa Billyja Cobhama u sinoćnjem rasprodanom Kinu SC, gdje je pokazao (i dokazao) kako neumorno prkosi godinama.

    Billy Cobham, foto: Filip Trbara / muzika.hr

    Postoje albumi koji mijenjaju tijek popularne glazbe. Revolucionarna djela koja predstavljaju prijelomnicu u povijesti. Jedan od tih albuma bio je Spectrum (1973.), debi panamsko-američkog bubnjara i skladatelja Billyja Cobhama. Kombinacija genijalnosti i intuicije (većina pjesama snimljena je u samo nekoliko pokušaja) koja je označila jedan od najviših vrhunaca jazz fusiona, manifestirajući se ovdje u blagoslovljenom savezu s rockom, soulom i funkom.

    Muziku podržava

    Do trenutka kada je Cobham izdao svoj prvi album pod vlastitim imenom, Spectrum (1973), razvio je stil koji je odgovarao brzoj svirci drugih fusion zvijezda, bio je prisutan pri rađanju jazz-rock fusiona, svirajući s Milesom Davisom i Mahavishnu Orchestrom, te je postavio standard za fusion bubnjanje, a album Spectrum mu je donio širu slavu kada je album dosegao prvo mjesto na jazz ljestvici i 26. mjesto na Top 200 albums ljestvici.

    U dobi od 80 godina, Cobham je iza bubnjeva već više od 60 godina, a svoje umijeće sviranja usavršio je do najviše moguće razine, pršteći energijom kakvom se ne mogu pohvaliti mnogi znatno mlađi bubnjari.

    Otkad je stupio na pozornicu bilo je jasno da uživa u onome što radi te da i dalje voli nastupati, čak i sada, nakon više od pola stoljeća. Nastup Cobhama, kao ni glazbenika iz benda (Rocco Zifarelli – gitara, Gary Husband – klavijature Michael Mondesir – bas) nije bio ni blizu rutinski odrađenoga. Svi su bili oštri i puni energije. Sam Billy Cobham bio je impresivan, a kad tome pridodate talentirane glazbenike koje je okupio za turneju, mogli ste samo steći dojam da je vrijeme stalo te da svim osjetilima proživljavate 1970-e. Unatoč svim tim godinama i nebrojenim udarcima po bubnjevima, Cobham je malo usporio. U usporedbi s njegovom gotovo nadljudskom svirkom u mladosti, Cobhamovo bubnjanje danas zvuči poput iznimno talentiranoga smrtnika. Broj nota po mjeri je smanjen, ali kreativnost i preciznost su ostale. Neovisno, njegove solo dionice na bubnjevima svaki su put bile nevjerojatne, savršene i sto posto precizne.

    Svirao je točno na vrhu ritma, a njegovi grooveovi bili su besprijekorni. I dalje je sposoban groovati kao nitko drugi i izvući najbolje iz višestrukih bubnjeva u smislu tonova i boje, a njegov poliritmički pristup udaraljkama ostavljao je bez daha, s iščekivanjem kamo će sljedeće odvesti svaku daljnju skladbu. Kao svojevrsna koncertna uvertira poslužile su mu stvari s albuma Crosswinds (Crosswind, 1974) i Powerplay (Desiccated Coconuts, 1986), nakon čega je uslijedila tematski zaokružena cjelina fusiona Spectruma. Nije riječ samo o virtuoznoj svirci i složenim aranžmanima, već ljepota Spectruma leži u njegovoj dinamici. Cobhamova istraživanja različitih glazbenih tekstura i raspoloženja vidljiva su u skladbama poput To the Women in My Life, nježnom, kontemplativnom djelu koje donosi trenutak smirenja usred eksplozivnijih dijelova albuma, u ovom slučaju koncerta. Iz mješavine rocka i jazza, uspio je uhvatiti sirovu emociju i osjećaj u svakoj pjesmi i oživjeti je pred publikom.

    Cobhamova vladavina nad bubnjevima je neupitno, ali ono što se isticalo tijekom cijeloga koncerta bili su njegovo vođenje benda i vizija. Svaki glazbenik na pozornici imao je prostora pokazati svoje individualne vještine, a da pritom ne zasjeni zajednički zvuk. Upravo ta ravnoteža između individualne virtuoznosti i kohezivne svirke benda činilo je koncert iznimnim te s pravom može reći da Spectrum i nakon više od pedeset godina i dalje nadahnjuje i izaziva osjetila slušatelja. Cobhamov Spectrum, kao djelo koji izaziva konvencije jazza, a istodobno odaje počast njegovim korijenima, i nakon toliko desetljeća dokazalo je da uspijeva biti inovativno, ali u isto vrijeme i poznato. Album i danas impresionira svojim funky bubnjevima, mjehurićavim sintesajzerima i rifovima. Spektar nevjerojatnih vještina.

    Billy Cobham, na sreću, i dalje svira s punih osamdeset godina, u nevjerojatnoj formi, držeći korak s glazbenicima na sceni, bez upotrebe sekvencera ili drum padova, predajući znanje, svirajući energično i neumorno doprinoseći jazz fusionu, što je potvrdio i strpljivim fotografiranjem s publikom na merchu.

    Nakon više od pola stoljeća, Spectrum ostaje neizostavnim za slušanje za sve ljubitelje jazza, fusiona ili jednostavno dobre glazbe općenito. Dinamične izvedbe, hrabre kompozicije i čista energija dokazali su da Spectrum zaslužuje svoje mjesto u povijesti jazz fusiona.

    0 Shares
    Muziku podržava